4 doelgroepen gedefinieerd

1 gesegmenteerde campagne

75% vermindering van cost per click

Leads genereren voor autonome voertuigen binnen een nichemarkt.

De logistieke sector is natuurlijk enorm groot, wereldwijd worden te allen tijden volgens strakke schema’s allerlei artikelen getransporteerd of opgeslagen. Binnen deze branche zijn er, net zoals overal, ontwikkelingen op het gebied van technologie die het proces op welke manier dan ook kunnen verbeteren. Een voorbeeld hiervan is de Automated Guided Vehicle (AGV). Onze klant, AGVR, ontwikkelt en verkoopt deze voertuigen. Ze modificeren bestaande voertuigen door ze volledig autonoom te maken. Met andere woorden: ze zorgen ervoor dat het voertuig volledig uit zichzelf kan functioneren en er dus geen bestuurder meer nodig is. Dit zorgt uiteindelijk voor een efficiënter, veiliger en sneller logistiek proces.

Client:

AGVR

Services:

Designstudios
Strategy
Marketing

Website:

www.agvr.eu

Hoewel autonome voertuigen over het algemeen steeds gangbaarder en toegankelijker worden is er nog steeds een grote potentiële markt, neem Duitsland als voorbeeld. Hier zijn nog veel grote productiefaciliteiten te vinden en draait de economie vol op. Voor AGVR zochten wij dan ook uit hoe wij deze markt het best konden bereiken en binnen welke branches de kansen lagen.

Een salesproces dat veel tijd en energie vergt

De aanschaf van een AGV is een grote investering waarbij je niet over één nacht ijs gaat. Het gaat om grote bedragen en de impact op het productieproces is groot, zij het natuurlijk in positive zin. Een geïnteresseerde klant ervaart daardoor soms een drempel om daadwerkelijk over te gaan op een aankoop. Hierdoor duren offertetrajecten van lang en is het conversiepercentage relatief laag in vergelijking met andere markten. AGVR zou graag meer grip op dit proces willen krijgen, zodat het omzetrisico zoveel mogelijk beperkt wordt. 

Hoe kunnen we dit probleem het beste aanpakken? 

Om te kunnen bepalen hoe we het sales resultaat het beste een boost kunnen geven, hebben we een strategisch onderzoek uitgevoerd. Hierin hebben we onder andere de relevante spelers op de markt en de potentiële doelgroep geanalyseerd. 

In zijn algemeenheid zijn er twee ‘aanvalspaden’ mogelijk: meer leads genereren, of het conversiepercentage van de bestaande leads verhogen. Omdat AGVR binnen de branche nog een redelijk beperkte bekendheid geniet, is de naamsbekendheid verhogen de meest voor de hand liggende doelstelling om mee te beginnen. 

Vooral (grote) productiebedrijven zijn relevant voor AGVR. Dit is dan ook de reden dat wij LinkedIn hebben gekozen als een geschikt kanaal om campagne te voeren. Daar zijn de mogelijkheden voor doelgroep targeting namelijk zeer uitgebreid. We ontwierpen een landingspagina waarop de belangrijkste voordelen en USP’s overzichtelijk zijn weergegeven. De belangrijkste conversie is uiteraard het inplannen van een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. Daarom is er een compact en overzichtelijk contactformulier toegevoegd om het leggen van contact zo eenvoudig mogelijk te maken.

Vooral (grote) productiebedrijven zijn relevant voor AGVR. Dit is dan ook de reden dat wij LinkedIn hebben gekozen als een geschikt kanaal om campagne te voeren. Daar zijn de mogelijkheden voor doelgroep targeting namelijk zeer uitgebreid. We ontwierpen een landingspagina waarop de belangrijkste voordelen en USP’s overzichtelijk zijn weergegeven. De belangrijkste conversie is uiteraard het inplannen van een gratis en vrijblijvend adviesgesprek. Daarom is er een compact en overzichtelijk contactformulier toegevoegd om het leggen van contact zo eenvoudig mogelijk te maken.

Elke doelgroep heeft andere prioriteiten en interesses

De basis voor elke succesvolle campagne is het duidelijk afbakenen van de (sub-)doelgroep(en). Op basis van het marktonderzoek hebben we een onderscheid gemaakt tussen vier doelgroepen. Dit onderscheid is gemaakt op basis van de belangrijkste wensen en behoeften. De belangrijkste industrieën en bijbehorende USP’s zijn als volgt:

  • In de Aircraft industrie wordt er veelal gewerkt met zware onderdelen. In deze industrie heeft men met name baat bij een trekkracht van tot 10 of 60 ton.

  • In de Automotive industrie en machinebouw is men vanwege kostenstijgingen bovengemiddeld geïnteresseerd in de daling van operationele en logistieke kosten tot wel 60%.

  • In de Chemische industrie werkt men vaak met gevaarlijke stoffen. Een zelfrijdende trekker kan gezondheidsrisico’s beperken. 

  • In de Offshore industrie & staalproductie wordt er ook vaak op buitenterreinen gewerkt. De zelfrijdende trekkers zijn geschikt voor alle oppervlaktes, zowel binnen als buiten.


Door een duidelijke segmentatie te hanteren, kan de campagne visueel en tekstueel veel specifieker worden ingericht. Als potentiële klanten weten welke relevante problemen een product voor ze kan oplossen, is de kans dat ze contact opnemen na het zien van een campagne veel groter.

De campagne constant blijven verbeteren

Door telkens de resultaten van de campagne in de gaten te blijven houden, kan er tijdig worden bijgestuurd. Door op een doordachte manier met instellingen en technische mogelijkheden te experimenteren, kunnen we op de langere termijn betere resultaten behalen. Op deze manier hebben we de Cost Per Click (CPC) van deze campagne binnen enkele weken al met 75% kunnen verlagen! Door periodiek met AGVR te overleggen over de doelstellingen en behaalde resultaten, scheppen we samen eerlijke verwachtingen en werken we gestaag aan het behalen van meer leads met interesse in de zelfrijdende trekkers

The heroes on the case.

Icoon Designstudios

Paul Cremers

Creative Director
Lees hier meer
Paul Cremers
Icoon Designstudios

Eva Schoren

Art Director
Lees hier meer
Eva Schoren