Sociale Recessie of Progressie

De afgelopen weken is thuiswerken de nieuwe standaard geworden. Thuiswerken heeft niet alleen gevolgen voor de manier waarop teams digitaliseren, maar ook de manier waarop wij als hele maatschappij sociaal digitaliseren. Doordat mensen veel thuis zitten, is ook de consumptie van digitale middelen toegenomen. Wij zien hierin een aantal trends die interessant zijn en waarin mensen ook nog op een creatieve wijze omgaan met de situatie waar wij nu staan. Media worden niet alleen gebruikt voor eigen vermaak, ze worden ook ingezet om de maatschappij ondanks de toenemende digitalisering nog socialer te maken.

Date

20-03-2020

Categorie

Strategy
Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Wij zien dat landen die getroffen zijn door COVID-19 een verhoogde mediaconsumptie hebben. Het totaalgebruik van de televisie (live tv, tv on-demand, streaming en gaming) is op veel plekken toegenomen. Zuid Korea kent een groei van 17%, Lombardije (de hardst getroffen regio in Italië) 12%, New York kent een groei van 8% en Seattle zelfs een groei van 22% volgens Nielsen, een internationaal mediaonderzoeksbureau.

Maar ondanks een groei in kijkcijfers, verandert in televisieland ook veel. Televisiezenders in Amerika zenden bijvoorbeeld geen sport meer uit, late-night talk shows worden niet meer uitgezonden en televisieprogramma’s met publiek zoals The Voice worden zonder publiek gehouden. Ook dit zien wij terug in Nederland. Programma’s zoals De Wereld Draait Door, Op1 en Zondag Met Lubach zenden uit zonder publiek. Ondanks het ontbreken van publiek zijn de programma’s niet minder gezellig geworden. Matthijs van Nieuwkerk presenteert nog altijd op dezelfde manier en Arjen Lubach gebruikt nog altijd zijn bekende vorm van humor. Op deze manier blijven de programma’s wel bij hun waarden, hetgeen wat ze uniek maakt.

Doordat er geen sportprogramma’s meer zijn en mensen overdag meer tijd hebben, is de verwachting dat meer mensen series en films zullen streamen. Kanalen zoals Netflix, Hulu, Amazon Prime en ook Disney+ zijn de internationale streamingdiensten. Zij zien met name een stijging in het aantal weergaven van films en series die verband houden met COVID-19, zoals Contagion, Outbreak en de docuserie Pandemic. Universal brengt al zijn films ook direct uit op streamingdiensten en ook gaming neemt toe. Steam, een populair gaming platform, heeft afgelopen zondag ruim 20 miljoen gelijktijdige gamers gezien, een ongekend aantal voor deze dienst.

Communicatie verandert

Wij moeten zoveel mogelijk fysieke contacten mijden, maar hoe houden wij dan alsnog contact? Wij bellen steeds meer met elkaar. KPN en T-Mobile zien beiden een verhoogd gebruik van hun netwerk. Mensen bellen sneller en vaker met elkaar. Maar wij zien dat er niet alleen meer wordt gebeld, mensen zijn ook veel actiever op social media. Via privéberichten houden mensen contact met elkaar, ze reageren sneller op berichten en wij zien ook veel meer sociale berichten terugkomen zoals oproepen om kaartjes naar ouderen te sturen.

Nog persoonlijker wordt het videobellen. Afgelopen zondag hebben ruim 600.000 mensen de app van videodienst Zoom gedownload, een ongekend hoog aantal. Mensen zijn massaal met elkaar in gesprek via deze videodiensten. Deze videodiensten worden op ongelooflijk creatieve wijze ingezet om de maatschappij nog socialer te maken. Zo worden complete bijeenkomsten georganiseerd met yogalessen, gitaarlessen, kerkdiensten en zelfs netflix feestjes worden op videodiensten georganiseerd zodat je met je groep vrienden toch gezellig samen kunt zijn.

Sociale recessie?

Iets wat we zeker niet hebben door de COVID-19 crisis is een sociale recessie. De wereld hoeft niet bang te zijn dat we enkel nog door onze facebook tijdlijn scrollen. Contacten worden gewoon digitaal voortgezet, soms nog wel intensiever dan voorheen. Er zijn initiatieven om met ouderen te skypen, waardoor ook zij zich minder eenzaam voelen.

Online communities worden opgericht en worden ook snel groot. Zo is er nog geen week geleden een Facebook groep opgericht genaamd Zoom Memes for Self Quaranteens, waarop jongeren grappige berichten en memes met elkaar delen over de videodienst Zoom. Deze groep heeft in nog geen week tijd meet dan 150.000 leden gekregen.

Initiatieven die zich via social media verspreiden hebben vaak een sociaal karakter en verspreiden zich hierdoor ook sneller. Een prachtig voorbeeld is dat Nederland massaal op de balkons heeft staan klappen om onze zorgverleners te bedanken voor hun onvoorwaardelijke inzet in deze tijden. Ook in landen als Italië zie je het groepsgevoel, ondanks dat contacten tot een minimum zijn beperkt. Als wij zien hoe heel Italië het volkslied met elkaar zingt, staan wij versteld hoe verbonden wij als mensen onderling zijn.

Het allerbelangrijkste is dat wij als samenleving inzien hoe snel wij kunnen veranderen. Mensen zijn in staat om met een hele lastige, onduidelijke situatie om te gaan door te veranderen. Ondanks dat het slecht gaat met het bedrijfsleven, veranderen mensen en zien toch de positieve dingen in het leven waardoor mensen door kunnen gaan. Heb moed, toon lef en ben er voor elkaar in deze periode. Op die manier kunnen wij samen de verandering doorzetten om hier sterker en beter uit te komen.

Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Our superhero

Zorgen dat een webdesign niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en geoptimaliseerd voor zoekmachines en conversie is? Dat is Boy zijn specialiteit! Hij kijkt kritisch naar bestaande of nog te ontwikkelen websites en geeft aan waar eventuele kansen liggen. Daarnaast is hij projectmanager, duikt hij in de datakant van marketing en zet hij sporadisch zijn uitgebalanceerde woordenschat en zijn gevoel voor humor in als copywriter. Daarmee schopte Appart het al een paar keer tot het gerenommeerde tech-platform FrankWatching. Ook voor Festileaks klimt Boy graag in de pen, hij offert zich dan ook zonder enige moeite op om in de zomer een paar leuke festivals af te gaan om over te schrijven. Hij leeft voor muziek, zijn meest geopende app is Spotify en hij speelt basgitaar. Onze Boy is een rasechte duizendpoot, weet waar hij het over heeft en brengt iedere werkdag een lach op het gezicht van zijn collega’s en zijn klanten. Onmisbaar dus!