Seks Sells, nuttig marketing middel of seksistische boodschap?

Je kunt er niet omheen: seks en reclame vormen een vast duo. Maar verkoopt seks ook echt? Aandacht trekken doet het zeker, waarom lees jij anders op dit moment dit artikel? Wij zijn, als multimedia bedrijf, geen professionele schrijvers. Toch heb jij besloten om op deze blog te klikken én ben jij gestart met lezen. Dit alles komt door dat ene woordje, die vier letters die ongeveer 3 miljard hits in 0,19 seconde opleveren, SEKS. De aandacht trekken doet seks zeker, maar verkoopt het ook. Wij nemen je mee in de wonderende wereld van 'seks sells'.

Date

22-08-2018

Categorie

Marketing
Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Let's go back in time

Sinds de mens bestaat, bestaan er basis behoeftes (ook wel viscerale factoren genoemd). Deze behoeften bestaan onder andere uit honger, dorst, seksuele verlangen, sociale connecties, verlangen naar veiligheid etc. De mensheid is al bekend hiermee sinds we voor het eerst op onze aardbol terecht zijn gekomen, hierdoor zouden zelfs bestempeld kunnen worden als 'oerinstincten'. Waar in de oertijd deze behoeften ervoor zorgde dat de mens niet uitstierf, hebben deze behoeften nu, in een tijd waar we nauwelijks schaarste kennen, invloed op onze (koop)beslissingen. Ondanks dat wij ons hiervan niet bewust zijn, zijn deze behoeften de meest basale en minst beheersbare behoeften die we hebben. Marketeers die zich hierop richten, kunnen je al beïnvloeden voordat je echt rationaal hebt kunnen nadenken. Waarom zeg je altijd tegen jezelf; 'ik moet geen boodschappen gaan doen wanneer ik honger heb'? Precies, omdat je dan te veel onnodige producten gaat aanschaffen.

Behoeften vs. seks

Zoals hierboven al gesteld wordt, behoren seksuele verlangen tot onze basisbehoeften. Hier baseert Freud dan ook zijn bekende uitspraak op; "What's on a men's mind? SEX!" Maar klopt dit daadwerkelijk ook en levert een seksuele getinte boodschap dan ook meer verkoop op? Een analyse van achtenzeventig advertentiestudies van de afgelopen drie decennia tonen aan dat er geen stijging is in de verkoopcijfers wanneer er een seksuele advertentie werd uitgezet. Toch blijven seksueel getinte advertenties in de omloop, dit heeft dan ook maar een reden: het trekt de aandacht en zorgt ervoor dat de reclame onthouden blijft. Echter zijn hier wel twee kanttekeningen bij; wanneer er geen duidelijke link is tussen de seksuele boodschap en het product zelf (of het merk), dan blijft alleen de seksuele boodschap hangen en valt hierbij het product of merk weg. Wat verder van belang is, is de doelgroep. Over het algemeen staan jong volwassen mannen meer open voor seksueel getinte boodschappen dan dat vrouwen dit doen. Door een provocerende boodschap naar je doelgroep te sturen behaal je eerder negatieve associaties dan positieve, waardoor de verkoop kan dalen.

Suit Supply

Een goed voorbeeld van een bedrijf dat het gezegde 'seks verkoopt' goed begrijpt is Suit Supply. Er is een grote kans dat bijna iedere (jong)volwassenen dit bedrijf kent. Dit komt niet doordat ze grote uitgaves doen aan reclames en hierdoor overal zichtbaar zijn. Nee, Suit Supply adverteert wel, maar doet dit op een slimme manier. Door gebruik te maken van seksuele getinte reclames, die volgens sommigen net over het randje gaan, weten zij een verscheiden doelgroep te bereiken op zowel negatieve als positieve wijzen. Het inzetten van een seksuele reclame uiting levert Suit Supply daadwerkelijk meer naamsbekendheid op, wat uiteindelijk kan overgaan in extra verkoop. De manier hoe Suit Supply 'seks sells' ingezet heeft laat goed zien dat seks daadwerkelijk extra verkopen kan opleveren wanneer je het juist inzet. De doelgroep van Suit Supply zijn jonge, succesvolle mannen, die houden van een beetje ophef. Zij zullen zich graag associëren met een brutaal merk dat zich weinig aantrekt van verontwaardiging in de media. De primaire doelgroep gaat dus positief op de boodschap reageren. Tegelijkertijd is er een secundaire doelgroep die negatief op de boodschap gaat reageren wat ervoor zorgt dat Suit Supply een grote naamsbekendheid krijgt. Dit zijn dus twee vliegen in een klap!  

Seks Sells anno 2018

Toch weegt het 'bewijs' van Suit Supply niet gelijk op tegen het bekrachtigen van de boodschap 'seks verkoopt'. Vooral niet nu, anno 2018, waar de 'Me too' discussie in volle gang is, Gridgirls in de Formule1 zijn afgeschaft en de wedstrijd rondom het worden van Miss Amerika geen bikinironde meer kent. En dit is maar een kleine greep uit de grote discussie rondom seksuele geetinte uitingen, waar ook zeker mannelijke reclames tussen zitten. Hieruit kunnen wij wel degelijk stellen dat (voornamelijk) vrouwen duidelijk laten blijken géén mikpunt meer te willen zijn van seksuele uitingen. Door deze verschuivingen is het van belang dat een product of merk goed nagaat of een seksueel getinte advertentie daadwerkelijk meedraagt aan het versterken van zijn of haar merk. Je wilt immers geen 'Harvey Weinstein' als bijnaam voor je bedrijf krijgen!

So, where to start?

Op dit moment is het wel duidelijk dat het toevoegen van seks binnen je reclames veel naamsbekendheid kan opleveren, maar dat het niet in verband staat met het opleveren van meer geld. Wanneer je seks gebruikt binnen je reclames, zet je voornamelijk in op meer media-aandacht en bekendheid. Wil jij meer naamsbekendheid trekken en hierbij seks inzetten, dan is het belangrijk dat je de volgende do's en dont's goed onthoud:

1. Zorg voor een geloofwaardige link tussen de sexy boodschap en het product. Wanneer er geen duidelijke link is, kan het voor komen dat je doelgroep alleen de seksuele boodschap onthouden, maar hier geen product mee associeren.

2. Houd rekening met de doelgroep. Over het algemeen hebben (jonge) mannen géén moeite met erotiek in de reclame. Vrouwen kunnen sex als ongemakkelijk ervaren.

3. Het inzetten van erotiek moet geen platte porno worden. Het spreekt voor zich dat het imago op lange termijn geschaad kan worden.

4. Meten is weten. Door te experimenteren met seks in de reclame-uitingen en het monitoren van de uitkomsten, zullen er waardevolle ervaringen op gedaan worden. Let op: het is geen exacte wetenschap en er zal dus leergeld ingestoken moeten worden.

Om een goede boodschap neer te zetten is het eenmaal van belang duidelijkheid te krijgen in verschillende beïnvloedingstechnieken. Met de juiste achtergrondkennis is het stukken makkelijker om geschikte technieken voor jouw doelgroep en product te vinden. Wil jij weten op wat voor creatieve manier seks sells voor jou ingezet kan worden en ben je nieuwsgierig naar wat dit voor jou kan doen? Wij brainstormen graag met je mee!.

Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Our superhero

Zorgen dat een webdesign niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en geoptimaliseerd voor zoekmachines en conversie is? Dat is Boy zijn specialiteit! Hij kijkt kritisch naar bestaande of nog te ontwikkelen websites en geeft aan waar eventuele kansen liggen. Daarnaast is hij projectmanager, duikt hij in de datakant van marketing en zet hij sporadisch zijn uitgebalanceerde woordenschat en zijn gevoel voor humor in als copywriter. Daarmee schopte Appart het al een paar keer tot het gerenommeerde tech-platform FrankWatching. Ook voor Festileaks klimt Boy graag in de pen, hij offert zich dan ook zonder enige moeite op om in de zomer een paar leuke festivals af te gaan om over te schrijven. Hij leeft voor muziek, zijn meest geopende app is Spotify en hij speelt basgitaar. Onze Boy is een rasechte duizendpoot, weet waar hij het over heeft en brengt iedere werkdag een lach op het gezicht van zijn collega’s en zijn klanten. Onmisbaar dus!