Rebranding: wat is het, wanneer is het relevant en hoe werkt het?

Stel: je woont al 20 jaar in hetzelfde huis. Toen je er net kwam wonen was het interieur heel wat, maar tegenwoordig beginnen het kromgetrokken kliklaminaat uit de jaren 90, die oubollige beige gordijnen en het ijskoude halogeenlicht je een beetje tegen te staan. Het is onvermijdelijk dat je op enig moment ‘s ochtends wakker wordt en denkt ‘we gaan het helemaal anders doen’. De oude meuk maakt plaats voor een frisse kleur op de muur, een strakker TV-meubel en op afstand bedienbare verlichting. Je woonkamer kan er weer 20 jaar tegen.

Op bedrijfsniveau werkt dat eigenlijk net zo: in de loop van de jaren veranderen producten en diensten, visies en missies en je eigen kernwaarden. Soms ontstaat er dan langzaam en ongemerkt een mismatch tussen de actuele bedrijfsidentiteit en de uitstraling naar de buitenwereld toe. Een rebranding traject is erop gericht om de positionering van je merk beter te laten aansluiten bij de visie van jouw bedrijf en de grillen van de markt. Soms volstaat het aanpassen van de huisstijlkleuren, maar in andere gevallen kiezen bedrijven zelfs voor een compleet nieuwe naam. Een rebranding vergt veel vooronderzoek en strategische keuzes. In dit artikel leggen we uit in welke gevallen een rebranding relevant kan zijn en welke stappen we bij Appart doorlopen. Als voorbeeld nemen we een geslaagd rebrandingtraject dat we onlangs met onze partners van Service Bureau Jansen hebben doorlopen. 

Date

06-07-2020

Categorie

Designstudios
Auteur
Imke Nijbelen
Senior Graphic Designer

Wanneer is een rebranding noodzakelijk?

Uiteraard kunnen er meerdere redenen zijn waarom een rebranding voor een bedrijf relevant kan zijn. We lichten de vier meest voorkomende situaties voor je toe. 

Wanneer een het productaanbod of de dienstverlening verandert
Als je bedrijf groeit, groeit je product- of dienstenaanbod vaak mee. Om het onderscheid duidelijk te houden, kun je ervoor kiezen om elke tak of afdeling een andere naam te geven. Door met accenten en kleuren te werken in bestaande logo’s, kun je dat verschil ook duidelijk maken. Onze eigen afdelingen hebben bijvoorbeeld ook allemaal hun eigen logo: Soms is het goed mogelijk om de bestaande huisstijl te blijven voeren met enkele kleine aanpassingen. Het is bijna nooit nodig om helemaal bij 0 te beginnen, maar in sommige gevallen is dit een goed moment om de huidige branding uitgebreider te herzien.

Wanneer de bedrijfsidentiteit niet (meer) matcht met de huidige branding
Een goede branding weerspiegelt je bedrijfsidentiteit en vangt de persoonlijkheid van je merk of organisatie. Idealen en doelen zijn echter veranderlijk. Soms kom je erachter dat je je op een andere doelgroep moet richten of ga je door ervaringen in het verleden andere klantgroepen of relaties belangrijker vinden. Wanneer de ‘why’ (i.e. de reden waarom je bedrijf bestaansrecht heeft) niet (meer) matcht met de ‘how’ (i.e. de manier waarop je je merk naar buiten brengt), kan het voorkomen dat jouw huisstijl verkeerde associaties oproept. In dat geval is je merk wellicht toe is aan een make-over.

Wanneer de huidige branding niet meer matcht met de markt
Stel; je wil een product in de markt zetten onder de naam ‘iScreen’. Het is een innovatief beeldscherm dat dankzij nieuwe technologie vanuit alle hoeken prettig te bekijken is. Welk van onderstaande logo’s past daar dan het best bij? 

Grote kans dat je voor het linker logo hebt gekozen. Een ouderwetse beeldbuis heeft namelijk niks meer te maken met een vooruitstrevend flatscreen. Associaties veranderen met de tijd en dat heeft ook invloed op wat men over het algemeen aantrekkelijk, modern of betrouwbaar vindt. Na verloop van tijd kunnen je bestaande huisstijl en de denkbeelden vanuit de markt uit elkaar groeien. Door middel van een rebranding kunnen deze twee weer nauwer aan elkaar verbonden worden. 

Wanneer er fusies of overnames plaatsvinden

Tot slot zijn er soms juridische gronden om een rebranding traject te starten. Met name bij overnames, splitsingen en fuseringen is het vaak een rechtenkwestie en mogen niet zomaar alle oude logo’s en namen worden gebruikt. Bij VodafoneZiggo zijn bijvoorbeeld de bestaande merken letterlijk aan elkaar geplakt, maar bij de fusie van drankgiganten Anheuser-Busch en InBev in 2008 werd er voor een volledig redesign gekozen. 

Uit welke stappen bestaat een rebranding?

Hoewel een rebranding traject een lang proces kan zijn, is elke stap even belangrijk. Van een uitgekiende strategie tot een eerste concept en van een duidelijke stijlgids tot aan alle uitgewerkte marketingmiddelen: alles rust op een stevig fundament. We nemen je graag stap voor stap mee in dit proces.  

1. DNA-sessie
Een goede branding begint bij een doordachte strategie en een goede inventarisatie van je bedrijfs-DNA. In een DNA-sessie gaan we dan ook samen op zoek naar de identiteit van jouw bedrijf. Wat is de ‘why’ van je onderneming en hoe definiëren we de missie en visie? Welke interne en externe waardes kun je koppelen aan je merk? Uit het gesprek leiden we ook een aantal persoonlijkheidskenmerken af die ons helpen om jouw visuele identiteit vorm te geven. De output van de DNA-sessie is een uitgebreide analyse en een strategisch plan: aan welke richtlijnen moet de nieuwe branding voldoen om als een perfecte warme jas te passen? 

2. Stijlbepaling en logo
Als het bedrijfs-DNA is vastgelegd gaan onze creatievelingen aan de slag. We vormen het geschreven woord uit onze analyse om tot een visueel stijl landschap. We bepalen welke kleuren, vormen en lettertypen het best bij jouw merk passen en maken diverse moodboards, elk met een eigen gevoel. Zo’n moodboard geeft een bepaalde richting en is een manier om onze klanten van het begin af aan mee te nemen in het creatieve proces. Het moodboard is de inspiratie en zet aan tot creatie.

Op basis van de gesprekken die we over het moodboard voeren, gaan we over tot de ontwikkeling van het logo. We presenteren meerdere versies die passen binnen het bedrijfs-DNA dat we eerder hebben bepaald. Het logo dat uiteindelijk de voorkeur geniet, wordt verder uitgewerkt en geschikt gemaakt voor meerdere doeleinden, zowel digitaal als voor drukwerk. 

Tegelijkertijd werken we een stijlbepaling uit. Kleuren, typografie, beeldtaal en vormtaal wordt in deze fase ook vastgelegd, zodat een duidelijk fundament ontstaat. Zo werken we langzaam toe naar een volledige corporate identity, die vaak wordt vastgelegd in een huisstijlgids.  

3. Middelenmix
Als het logo en de huisstijl zijn bepaald, kunnen deze worden vertaald naar de overige marketingmiddelen. Visitekaartjes, briefpapier, folders, brochures, insteekmappen, social media, een website of webshop; de mogelijkheden zijn eindeloos. Toch heeft elk bedrijf een eigen ideale middelenmix, afhankelijk van de branche, de doelgroep en het budget. We geven alle mogelijke middelen vorm op basis van het eerder bepaalde logo en huisstijl elementen. Zo hebben al je uitingen een consequente uitstraling en ben je helemaal klaar om de markt met je frisse look te bestieren.

Wil je meer weten over rebranding en ben je benieuwd waar we kansen zien voor jouw bedrijf? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek via ons contactformulier!

Auteur
Imke Nijbelen
Senior Graphic Designer

Our superhero

Binnen het designteam is Imke is onze ervaren rots in de branding. Dankzij haar jarenlange ervaring als grafisch vormgever beschikt ze over een bulk aan kennis en creativiteit. Bezig zijn met ontwerpen voelt voor Imke niet als werk, ze wordt gedreven door haar passie om dagelijks mooie designs te creëren voor merken. Met een kritisch doch rechtvaardig oog bewaakt ze de kwaliteit van onze visuele output en streeft ze naar het best mogelijke eindresultaat: een hele blije klant. Imke is de rust zelve en wordt gekenmerkt door haar nuchterheid. Ze gaat er graag op uit met haar gezin of met vrienden en houdt van reizen, weekendjes weg en uitgebreid tafelen - ze is dan ook met trots een Limburgse bourgondiër die geen ‘nee’ zegt tegen heerlijk eten en een goed gerijpte wijn. En dat is typisch Imke: met minder dan het beste neemt zij geen genoegen!