Een introductie in de wereld van SEO

SEO is niet meer weg te denken uit de digitale wereld en de kans is groot dat je er wel eens in aanraking mee bent gekomen. SEO staat ook wel bekend als ‘zoekmachine-optimalisatie’ en zorgt er, simpel gezegd, voor dat jouw website hoger in de zoekresultaten tevoorschijn komt. Maar wat is SEO nu eigenlijk precies, en hoe werkt het? Wij vertellen je in een paar simpele stappen de basisprincipes! 

De afkorting SEO staat voor Search Enginge Optimization. Nederlandse vertaling; zoekmachine-optimalisatie. Dit houdt in dat een website zó verbeterd wordt dat een zoekmachine online (Google, Bing etc.) hem beter kan begrijpen en lezen. Hierdoor kan de zoekmachine beter de waarde inschatten van de website. En juist die toegevoegde waarde zorgt voor een hogere positie in de zoekmachine! Een zoekmachine indexeert de toegevoegde waarde op een aantal vaste pijlers, zoals aantal woorden en herhaling. Toch is het van belang (#tip 1) dat we daar niet in doorslaan; de website moet gelezen worden door de zoekmachine maar vóóral door bezoekers!

Date

12-07-2018

Categorie

Marketing

Diverse onderdelen, diverse uitdagingen

Zoekmachine-optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen. Allereerst is er de content. ‘Content is King’, wordt vaak gezegd. Want zonder content zou simpelweg geen zoekmachine-optimalisatie zijn! De content waar we het hier over hebben is alle inhoud die op jouw website staat. Van tekst tot foto en video. Juist de content zorgt ervoor dat de bezoekers naar jouw website gaan en beantwoordt de vragen die jouw website-bezoekers hebben.

Een tweede onderdeel is de technische kant. Het is namelijk belangrijk dat je website technisch in orde is, anders zou het zomaar kunnen dat de zoekmachinerobots niet eens bij je website kunnen komen! Goede instellingen in de back-end en URL’s zijn daar voorbeelden van. Een ander technisch onderdeel dat invloed heeft op de beoordeling van een website is de snelheid van de pagina. Lagere laadtijden, dus een snellere pagina, worden beloond. Deze laadtijden worden vaak bepaald door afbeeldingen, video’s of de functionaliteiten. De combinatie tussen mooi, verrassend én snel is dan ook de uitdaging!

Nauw verbonden hiermee is de factor ‘mobile friendly’, oftewel hoe gebruiksvriendelijk jouw website is voor mobiele apparaten. Steeds meer zoekopdrachten en websitebezoeken gebeuren vanaf een smartphone (lees; ruim 60%) en daarom geven zoekmachines een hoge prioriteit aan de gebruiksvriendelijkheid voor mobiele apparaten. Is jouw website optimaal te bekijken op jouw telefoon? Dan zal een zoekmachine deze beter beoordelen dan een vergelijkbare website die niet mobiel geoptimaliseerd is…

Naast technisch en content is er nog het onderdeel dat ook wel ‘off-site’ wordt genoemd. Deze aspecten vinden niet plaats op jouw eigen website, maar juist op andere website en platformen. Omdat het letterlijk ‘van jouw pagina’ afgaat, wordt dit ook wel ‘off-page SEO’ genoemd. Het doel hiervan is om de zoekmachines te beïnvloeden in de perceptie van relevantie, betrouwbaarheid en populariteit van een pagina. Door andere pagina’s te linken naar jouw website (ook wel backlinks genoemd) leest een zoekmachine het volledige ‘netwerk’ uit. Veel verbindingen online ziet een zoekmachine als betrouwbaar, wat een positief resultaat heeft voor de ranking in de zoekmachine. De benoemde backlinks zijn álle externe links die naar jouw website leiden. Van linkje op social media tot vermelding op een nieuwspagina van een collega of samenwerkingspartner, het kan alles zijn! Het is te vergelijken met een reviewsysteem zoals op Amazon of Marktplaats: als een gebruiker goede beoordelingen krijgt, dan bevestigt dit de kwaliteit en betrouwbaarheid van deze verkoper. Bij websites werkt het precies hetzelfde.

Vaktermen uitgelegd

In artikelen over SEO kom je veel vakjargon tegen. Wij leggen je een aantal kernbegrippen uit, zodat je ook zelf op onderzoek uit kan gaan!

  • Ranking: Dit is de positie die een website inneemt in de zoekresultaten. Deze kan voor één website verschillend zijn per persoon, locatie, apparaat en tijdstip. Een website die vandaag bij jou op je desktop op één staat kan morgen op twee staan en bij je mobiel op plek vier.

  • Zoekterm / zoekwoord: Het woord of de combinatie van woorden die mensen invoeren in de zoekmachine om een website te vinden.

  • SERP: SERP betekent Search Engine Result Page. Nederlandse vertaling: zoekresultatenpagina. Dit zijn de zoekresultaten die verschijnen als er gezocht wordt in een zoekmachine.

  • Backlinks: Backlinks zijn links naar een website toe. De backlinks van jouw website zijn dus de links die naar jouw website linken.

  • Metatags: Metatags zijn, voor de bezoeker, onzichtbare stukjes code die worden toegevoegd op een pagina. Deze stukjes code helpen de zoekmachine om een website te identificeren. In andere woorden, een metatag beschrijft jouw website en helpt bijvoorbeeld Google om jouw website beter te begrijpen.


Online vliegen de SEO-artikelen en tips je om de oren, met ook zeker genoeg tips & tricks om zelf aan de slag te gaan! In principe is de gedachte achter SEO heel simpel; als jouw website beter gevonden wordt dan levert dit meer bezoekers op. Meer bezoekers leidt tot meer naamsbekendheid, dat vervolgens weer leidt tot meer leads en uiteindelijk tot meer omzet. Zo simpel kan het zijn!

Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen op het gebied van SEO? Neem dan nu vrijblijvend contact met ons op!