Coachella: het 'Don't You Know Who I Think I Am'-festival

De afgelopen dagen heb ik een grote leegte gevoeld op mijn socials. Ik kom oorspronkelijk uit de festivalwereld waardoor mijn tijdlijn buitengewoon gevuld is met festivalfoto’s. Eén van mijn favoriete festivals is Coachella, wat dit jaar haar 20-jarige bestaan viert. Afgelopen week hebben ze ter gelegenheid van hun verjaardag een documentaire uitgebracht. Maar waarom is er zoveel aandacht voor Coachella? 

Date

21-04-2020

Categorie

Strategy
Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Coachella Valley Music and Arts Festival is één van de bekendste festivals wereldwijd. Het wordt ieder jaar gehouden op de Empire Polo Club in Indio California, in de woestijn dichtbij Palm Springs en LA. Coachella wordt georganiseerd door Goldenvoice, een bekende Amerikaanse promoter van concerten en festivals. Dat het festival steeds groter wordt, is te zien in de omzetstijging en het aantal verkochte tickets. Waar Coachella in 2007 ongeveer 16 miljoen dollar aan omzet had, zaten ze in 2017 op meer dan 114 miljoen dollar aan omzet. Coachella is gegroeid van één weekend naar twee aaneengesloten weekends en is waarschijnlijk het grootste, bekendste en meest winstgevende festival van Amerika.

Qua muziek weet Coachella als geen ander dat je een heel breed publiek kan trekken door een brede programmering te hebben. Zo kan op Coachella de ene dag AD/DC als headliner staan terwijl de dag erna Snoop Dogg het festival afsluit. Zo hebben Paul McCartney, Beyonce en Madonna opgetreden, maar ook de Red Hot Chili Peppers, Kanye West, Childish Gambino en Ariana Grande. Daarnaast is Coachella ook het festival waar alternatieve muziek, rap, dance en house worden gespeeld. Toen het festival begon, waren dit nog geen mainstream stijlen, maar Coachella bood juist deze stijlen een podium. Met de complete line-up heeft Coachella muziek voor iedereen. Door deze brede doelgroep aan te spreken, zijn er meer mensen die artiesten uit de line-up herkennen. Hierdoor wordt er meer mond-tot-mondreclame gemaakt, iedereen praat toch over de line-up van het festival. Als je als artiest op Coachella hebt gestaan, weet je dat je bij de top behoort.

Coachella heeft ook nog eens een fantastische locatie. Doordat het festival dicht in de buurt van Los Angeles wordt gehouden, is er niet alleen een groot publiek, er is ook een groot sterrenpubliek. Veel bekende inwoners van LA komen naar Coachella toe om zelf van het festival te genieten. Het grote voordeel voor het festival is niet alleen dat de sterren aanwezig zijn, ze delen hun ervaring op het festival met hun miljoenen volgers. Hiermee wordt een bepaalde exclusiviteit gevormd, iedereen die ertoe doet is te vinden op Coachella. Veel mensen willen zich maar al te graag associëren met de lifestyle van deze bekende mensen en dragen dit ook sterk uit op social media. De sterren en influencers zorgen hiermee voor een stuk onbetaalbare marketing die ontzettend effectief werkt.

Doordat het festival in een woestijn plaatsvindt, is er ook een erg zomerse kledingstijl. Daarbij wordt Coachella ieder jaar in april gehouden, waardoor veel zomertrends op dit festival het eerst gespot worden. Fashion bloggers komen naar Coachella toe om te kijken naar de nieuwste trends en vertellen hierover in hun blog of vlog. Doordat de modetrends worden opgepikt van dit festival zijn bezoekers zich hier extra op gaan kleden, waaruit de heuse Coachella fashion is ontstaan. De modebladen en nieuwskanalen schrijven uitgebreid over de beste Coachella outfits en het internet staat vol met Coachella fashionfoto’s. Ook deze aandacht draagt bij aan het steeds bekender en groter worden van Coachella.

Maar niet alleen mode is waar aandacht voor is op Coachella. Het festival staat ook bekend om de verschillende kunstwerken. Het festivalterrein is gevuld met kunstwerken van verschillende formaten in een soort van openluchtgalerij. Deze kunstwerken zijn vaak spectaculair om naar te kijken. Kunstcollectief Poetic Kinetics maakt al jarenlang interactieve en kinetische kunstwerken voor Coachella. Zo hebben zij onder andere een enorme astronaut gemaakt die over het terrein trok en die door bezoekers bestuurd kon worden. De kunstwerken trekken zoveel aandacht bij de bezoekers dat er ontzettend veel foto’s van gemaakt worden die door tientallen duizenden mensen op social media kanalen gezet worden. Afgelopen editie stond er een enorm kunstwerk genaamd Spectra. Dit was een uitkijktoren volledig van gekleurd glas waar bezoeker in konden lopen en prachtige gekleurde foto’s van het festival maakten. Deze opvallende foto’s worden massaal gedeeld waarmee Coachella een hele sterke publiciteit weet te creëren.

Coachella maakt ook slim gebruik van technologie. Middels een ongebruikelijke vorm van technologie hebben ze in 2012 wereldwijd krantenkoppen gehaald. De overleden rapper Tupac trad namelijk op middels een hologram. Dit was nog nooit eerder vertoond en was de talk of the town. Het hologram was namelijk zo levensecht dat mensen niet wisten wat ze overkwam. Op social media verschenen de video’s van het optreden bij bosjes en de media waren bijna sprakeloos. Daarbij schuwt Coachella technologie niet. Coachella was er vroeg bij met het live streamen van het festival, namelijk in 2011. Hiermee werd de brand awareness nog groter en is Coachella tot een van ’s werelds bekendste festivals geworden.

Het festival is in 20 jaar zo ontzettend gegroeid door hele effectieve mond-tot-mondreclame en free publicity. Waar veel mensen 20 jaar geleden dachen dat een alternatief festival in de woestijn nooit zou werken, heeft Goldenvoice het tegendeel bewezen. De publiciteit die het festival heeft gegenereerd op social media en nieuwskanalen heeft ervoor gezorgd dat het festival over de hele wereld bekend is geworden, waardoor de bezoekersaantallen sterk zijn gestegen. Daarvoor hebben ze sterk moeten investeren in de uitstraling van het festival zodat een bepaald imago ontstond waar een grote groep mensen zich mee wil associëren. Coachella blijft ondanks de aandacht in het verleden telkens werken aan nieuwe items die door het publiek gecommuniceerd worden. Op deze manier groeit het festival steeds verder door en wordt een duurzame fundering gelegd voor de toekomst van het festival. Helaas zullen wij dit jaar moeten wachten tot oktober om te kunnen genieten van Coachella.

Auteur
Boy Janissen
UI/UX Controller

Our superhero

Zorgen dat een webdesign niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook overzichtelijk, gebruiksvriendelijk en geoptimaliseerd voor zoekmachines en conversie is? Dat is Boy zijn specialiteit! Hij kijkt kritisch naar bestaande of nog te ontwikkelen websites en geeft aan waar eventuele kansen liggen. Daarnaast is hij projectmanager, duikt hij in de datakant van marketing en zet hij sporadisch zijn uitgebalanceerde woordenschat en zijn gevoel voor humor in als copywriter. Daarmee schopte Appart het al een paar keer tot het gerenommeerde tech-platform FrankWatching. Ook voor Festileaks klimt Boy graag in de pen, hij offert zich dan ook zonder enige moeite op om in de zomer een paar leuke festivals af te gaan om over te schrijven. Hij leeft voor muziek, zijn meest geopende app is Spotify en hij speelt basgitaar. Onze Boy is een rasechte duizendpoot, weet waar hij het over heeft en brengt iedere werkdag een lach op het gezicht van zijn collega’s en zijn klanten. Onmisbaar dus!