182 Getoetste locaties

74 lidorganisaties

1 integratei voor complete toegankelijkheid

Hoe FGL als koepelorganisatie zelf het voortouw neemt in een steeds toegankelijker Limburg.

Er zijn heel veel organisaties in Limburg die opkomen voor mensen met een beperking en de rol die zij binnen de samenleving kunnen invullen. Om ervoor te zorgen dat deze organisaties als echt collectief kunnen functioneren en elkaar helpen, is Federatie Gehandicaptenorganisatie Limburg (FGL) opgericht. Zij werken samen met 74 aangesloten lidorganisaties aan een provincie die zo toegankelijk mogelijk is voor (met name fysiek) gehandicapten. FGL spoort onderlinge communicatie aan en bespreekt de wensen en behoeften van mindervalide inwoners met beleidsmakers.De samenwerking met FGL heeft ons kennis laten maken met een hele nieuwe doelgroep en vergde dus ook een nieuwe werk- en denkwijze. Zo hebben we bijvoorbeeld goed moeten nadenken over het gebruik van lettertypen en kleur, waarover later meer.

Client:

Federatie Gehandicaptenorganisatie Limburg (FGL)

Services:

Designstudios
Marketing
IT

Links:

fgl-limburg.nl

Tijd voor vernieuwing

De huisstijl van FGL was incompleet. Het logo was weliswaar herkenbaar en al enige tijd in omloop, maar een scherp bronbestand was niet voorhanden. Een goede reden dus om het logo te vernieuwen en een modernere uitstraling te geven. Het originele beeldmerk, de vier poppetjes die elkaars handen vasthouden, is daarbij wel behouden, omdat de symboliek

goed past bij de doelen die FGL zichzelf heeft gesteld. Niet alleen het logo was toe aan een nieuw likje verf, ook de overige huisstijlmiddelen konden nét wat aantrekkelijker en professioneler. Zo ontwikkelden we bijvoorbeeld een standaard lay-out voor alle Word- en PowerPoint-documenten en ontwierpen we nieuwe visitekaartjes.

Doelen stellen door middel van een communicatieplan

Nu er een basis lag, was het tijd om meer diepgang te creëren. Om erachter te komen welke richting FGL graag op wil en wat ze precies willen bereiken, is er een communicatieplan opgezet. Bij het schrijven van dit plan hebben wij hen geassisteerd en geadviseerd. 

Het plan begint met een korte interne analyse over hoe de huidige situatie eruit ziet en wat FGL inhoudt. Dit is vervolgens uitgebreid met een duidelijke doelgroepdefinitie en organisatie- en communicatiedoelstellingen. Dit plan geeft onder andere concreet antwoord op de volgende vraagstukken: Wat willen we communiceren, hoe gaan we dit communiceren en via welke kanalen gaan we dit communiceren?

Enkele voorbeelden van wat FGL als organisatie graag wil bereiken:

  • Communicatie tussen betrokken organisaties en individuen stimuleren

  • Arbeidsparticipatie en -integratie op de politieke agenda zetten

  • Toegankelijkheid in Limburg verhogen

  • Positieve gezondheid meer naar voor laten komen i.p.v. de negatieve aspecten bij de mensen met een beperking

  • Inspireren 

Hun laatste doel “inspireren” heeft ons aan het denken gezet en ons bewogen om in de psychologie achter inspiratie te duiken. Lees ook de blog die we daarover schreven, inclusief een mooie video betreft onze samenwerking met FGL.

Alles nieuw, dus ook de website

Je kunt natuurlijk een goede communicatiestrategie formuleren en deze efficiënt uitvoeren, maar dan moet je ook een website hebben die dezelfde boodschap overbrengt. Niet alleen moeten de aangesloten lidorganisaties relevante informatie kunnen vinden, ook voor (begeleiders van) mensen met een beperking moest de website hét naslagwerk worden voor wat betreft toegankelijkheid in Limburg.

Waar mogelijk hebben we ons gehouden aan de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) en is er gebruik gemaakt van het Accessible Rich Internet Applications-framework, oftewel ARIA. Beide technieken zorgen ervoor dat een bezoeker makkelijker door de website kan navigeren, ook als er gebruik wordt gemaakt van spraaksoftware of andere manieren van besturen als met een toetsenbord en muis. In combinatie met de voorleesfunctie zorgt dit ervoor dat de website beter geïnterpreteerd kan worden en voor veel meer mensen toegankelijk is. 

Verder is het lettertype natuurlijk van groot belang voor slechtzienden en mensen met dyslexie. Het lettertype ‘Atkinson Hyperlegible Font’ is ontworpen op een manier dat alle letters uniek zijn en daarom de leesbaarheid voor iedereen beter is. De perfecte keuze dus voor een toegankelijke website! 

De website dient tot slot ook als centraal punt voor alle lidorganisaties. Elke organisatie heeft zijn eigen pagina met een korte toelichting over hun activiteiten en doelstellingen en de belangrijkste contactgegevens.

Blijven ontwikkelen en een nauwere samenwerking met de leden

Met behulp van de nieuws en agenda functionaliteiten op de website van FGL kunnen lidorganisaties zelf hun eigen actualiteiten en activiteiten promoten. Hier zit een uitgebreid systeem achter waarbij alle individuele leden haar eigen pagina kunnen aanpassen en zaken als nieuwsberichten kunnen plaatsen op de website. FGL moet ten alle tijden een definitief akkoord geven om zaken aan de website aan te passen, om zo de kwaliteit te waarborgen. 

Door FGL te ondersteunen bij de uitrol van het platform, zorgen we ervoor dat lidorganisaties een actievere rol gaan spelen en het grotere publiek de website kan vinden. Doordat lidorganisaties hun eigen nieuws en activiteiten delen, zorgen zij er zelf voor dat het een dynamisch en levendig geheel wordt. Ons doel is om samen met FGL te blijven groeien en inspireren om iedereen gelijke kansen te bieden in Limburg.

The heroes on the case.

Icoon Designstudios

Paul Cremers

Creative Director
Lees hier meer
Paul Cremers
Icoon Marketing

Boy Janissen

UI/UX Controller
Lees hier meer
Boy Janissen
Icoon Designstudios

Eva Schoren

Graphic Designer
Lees hier meer
Eva Schoren
Icoon IT

Bas Hendriks

Front- en Back-end Developer
Lees hier meer
Bas Hendriks
Icoon IT

Rik Heynen

Developer
Lees hier meer
Rik Heynen

Wij zijn de aantrekkelijkste werkgever van Limburg!

confetti confetti slingers slingers slingers