Marketing voor de maakindustrie: van bijzaak naar noodzaak

De maakindustrie staat bekend om haar no-nonsense mentaliteit en focus op de kwaliteit van fysieke producten. Zakelijke relaties bestaan vaak jaren, soms decennia, en zaken worden gedaan op basis van vertrouwen. De benadering van de markt is traditioneel en gebaseerd op ons-kent-ons, persoonlijke benadering, netwerken en beursbezoeken.

In een wereld die steeds digitaler wordt, is een hernieuwde blik op marketing niet alleen wenselijk, maar zelfs noodzakelijk voor de maakindustrie. Lees verder om te ontdekken hoe digitale marketing een essentiële aanvulling is en een onderneming toekomstproof kan maken. 

Date

05-09-2023

Categorie

Marketing
Auteur
Sander Strijbos
Teamlead Marketing

De website als visitekaartje

Door de smartphone is ons dagelijks leven zich steeds meer gaan concentreren op het schermpje dat we de hele dag met ons meedragen. De zoektocht naar oplossingen voor onze problemen en behoeften begint digitaal, veelal op Google. Of het nu om producten, diensten of een nieuwe baan gaat, de eerste indrukken worden online opgedaan.

Daarom is het van groot belang dat een website altijd up to date is en niet alleen de juiste informatie bevat, maar dat deze ook snel en gemakkelijk vindbaar is. Een herkenbare visuele identiteit op een gemakkelijk navigeerbare website is al een goede basis, maar de inhoud is ook van groot belang. Daarbij worden niet alleen de producten en het bedrijf gepresenteerd, maar moet ook de branding van de onderneming duidelijk zijn.

Branding begint bij de basis

Het ontwikkelen van online branding is een diepgaand proces dat de kernwaarden, missie en visie van het betreffende bedrijf weerspiegelt, zowel visueel als inhoudelijk. Wat drijft jouw producten? Wat maakt een bedrijf uniek en waardevol voor klanten of toekomstige werknemers? 

In onze eerste gesprekken halen wij de onderste steen boven en vertalen we alle informatie en doelstellingen in een solide marketingstrategie. We tonen niet alleen de producten, maar ook de persoonlijkheid achter een bedrijf: waar het voor staat en wie er werkt. Door de kernwaarden te onderbouwen met kennisartikelen, interessante blogs en klantcases waar ook derde partijen aan bod komen, wordt vertrouwen gekweekt.  

Zo wordt het opbouwen van een band met een bedrijf of merk laagdrempeliger, wat de bestaande relaties versterkt en waarbij nieuwe leads eenvoudiger worden gegenereerd.

Online vindbaarheid

Zoals gezegd is een goed geoptimaliseerde website een essentiële bouwsteen voor het succes van elk bedrijf. Het is een digitaal portaal waar nieuwe leads onderzoek doen, informatie verzamelen en een eerste beeld van het bedrijf vormen. Een essentieel aspect van een hoog presterende website is zoekmachineoptimalisatie (SEO). Met de enorme hoeveelheid informatie op internet is het cruciaal dat een website gemakkelijk wordt gevonden wanneer potentiële klanten zoeken naar specifieke producten.

Bij Appart identificeren we zoekwoorden die de doelgroep gebruikt bij het zoeken naar een product. Deze zoekwoorden worden opgenomen in een SEO-strategie om de website te optimaliseren. Wat betekent dit? Uiteindelijk zal het bedrijf hoger ranken in de zoekresultaten. Dit verhoogt de kans op de juiste traffic/website bezoeker en hiermee ook de conversie.

Door regelmatig relevante updates op social media (voornamelijk via LinkedIn) te plaatsen kan de online zichtbaarheid ook vergroot worden. Over het belang van LinkedIn voor de maakindustrie hebben we recent een blog geschreven.

Employer branding in de Maakindustrie

Met name de maakindustrie heeft behoefte aan hoogopgeleide en gespecialiseerde medewerkers. Vanwege het tekort in de branche is het essentieel om actief te investeren in employer branding en de juiste wervingskanalen.

Maar hoe trek je getalenteerde medewerkers aan en bouw je een sterk werkgeversmerk op? Het gaat verder dan alleen een competitief salaris bieden. Employer branding omvat het creëren van een inspirerende, innovatieve en ondersteunende werkomgeving. 

Het is belangrijk dat potentiële medewerkers een duidelijk beeld krijgen van wat ze kunnen verwachten. Voorbeelden hiervan zijn het delen van teamactiviteiten, medewerkers aan het woord laten over hun werkervaringen en hen betrekken bij het delen van de waarden waar het bedrijf voor staat. Met een sterk werkgeversmerk kan een werkgever zich onderscheiden op de arbeidsmarkt, wat de kwaliteit van kandidaten verbetert, verloop vermindert en de betrokkenheid van huidige medewerkers verhoogt. Tel uit je winst!

Wat goed was, blijft goed

Digitale marketing is een belangrijke aanvulling op de marketing voor de maakindustrie, maar het is natuurlijk niet het hele verhaal. Persoonlijk contact met zakelijke relaties, vertrouwen, vakbeurzen bezoeken en ‘’ouderwets’’ netwerken blijven essentieel. Ook hier ondersteunt Appart met fysieke uitingen zoals brochures, sales presentaties, aansprekende designs voor beursstands en denken we mee over zaken die de boodschap kunnen versterken. We zijn niet voor niets hét full service marketingbureau binnen de maakindustrie.

Digitale marketing maakt de maakindustrie toekomstproof en geeft een voorsprong op concurrentie. We kunnen de toekomst niet voorspellen. We kunnen ‘m wel veranderen en wat minder onzeker maken.

Ben je actief in de maakindustrie en geïnteresseerd in het toepassen van marketing voor jouw bedrijf, maar weet je niet zeker hoe je verder moet? Neem vandaag nog contact met ons op. We zitten graag met je rond de tafel voor een gesprek. We hebben ruime ervaring in de maakindustrie en passen onze kennis en ervaring toe om de volgende uitdaging aan te gaan.

Auteur
Sander Strijbos
Teamlead Marketing

Our superhero

Sander is inmiddels gepokt en gemazeld als marketeer bij start-ups in de maakindustrie. Hij heeft al een diverse carrière achter de rug, werkend in diverse rollen in verschillende sectoren. Tussen enkele banen door reisde hij over de hele wereld, maar kwam hij altijd weer terug naar Limburg. Tien jaar geleden nam hij de rol van marketeer op zich bij een startup die 3D-printmaterialen ontwikkelt en bouwde hij het merk verder uit. Na tien jaar de focus op één sector te hebben gehad, wilde hij graag zijn marketinghorizon verruimen.

Toen Sander bij Appart binnenkwam, de grote Lego-toren in de vergaderruimte zag staan en de filmposters op de gang van ons kantoor in zich opnam, wist hij: ‘hier ben ik aan het juiste adres’. Sander is vaak de rust zelve en laat zich niet opjagen door vlugge salespraatjes, maar graaft tot diep onder de oppervlakte om de probleemstelling kristalhelder te krijgen. Hij geeft vooral gedegen en doordacht advies, gebaseerd op zijn brede ervaring als online marketeer. En met een vleugje humor erbij.\_

Zijn twee jonge dochters houden hem thuis bezig. Daarnaast leest hij veel en behoren films en series tot zijn favoriete tijdverdrijf. En voor diegenen die eens een potje Triviant willen verliezen, Sander wint graag van je.