Explanimations, leg eens uit?

Zelden zijn marketingtermen zo recht voor z’n raap als bij een ‘explanimation’. Het is letterlijk een ‘explain animation’ oftewel een animatie waarin iets uitgelegd wordt. Zo simpel kan het zijn. Gelukkig is daarmee de kous nog niet af en valt er nog heel wat uit te leggen. Waarom zijn explanimations zo effectief en hoe maak je de perfectie uitleganimatie?

Probeer je jouw medewerkers al jaar en dag uit te leggen hoe ze het complexe administratiesysteem moeten gebruiken? Hebben jouw klanten nog altijd niet helemaal door hoeveel jouw product voor ze kan betekenen? Dan kan een explanimation het verschil maken. In hapklare brokken en in goed doordachte taal presenteer je stap voor stap de juiste informatie. Je informeert, amuseert en - aan het einde van de rit - profiteert.

Date

12-05-2020

Categorie

Designstudios
Auteur
Imke Nijbelen
Senior Graphic Designer

Waarom zijn ze zo effectief?

Walt Disney zei ooit over animaties: “Animation can explain whatever the mind of man can conceive. This facility makes it the most versatile and explicit means of communication yet devised for quick mass appreciation.” We laten de feiten graag even voor zichzelf spreken:

  • De lezer/kijker wordt daadwerkelijk wijzer

Door middel van een video of animatie bied je waarde aan de klant en daar word je simpelweg voor beloond. De klant heeft nieuwe kennis opgedaan en is overtuigd van de urgentie van jouw product.

  • 'A video says more than 1.8 million words’

Dat een foto meer zegt dan 1000 woorden, dat is inmiddels algemeen bekend. Forrester Research maakte een rekensommetje en vond dat de kracht van een video gelijk is aan die van 1.8 miljoen woorden.

  •  Meervoudig inzetbaar en makkelijk deelbaar

Met dezelfde video kun je meerdere keren scoren. Hij krijgt natuurlijk een mooi plekje op je website, maar ook op sociale media kun je ermee shinen. Of wat te denken van een beursstand of een pitch bij een mogelijke zakenpartner?

  •  Video is het favoriete type content van social media gebruikers

Everybody loves videos! Uit onderzoek van Animoto blijkt dat video de contentvorm is die gebruikers het liefste van een merk zien op hun social media feeds. Volgens HubSpot wil 54% van de consumenten ook meer videogerelateerde content zien van de merken die ze interessant vinden.

  •  Een explanimation is luchtig houdt de aandacht erbij

Zelfs de zwaarste kost gaat erin als zoete koek als het in een geanimeerd jasje zit. Onderzoek van HubSpot stelt dat gebruikers eerder geneigd zijn om een video met aandacht te bekijken (62%), dan een blogartikel met volle focus te lezen (27%).

  •  Het levert een bijdrage aan de SEO

Sinds 2013 is Google overgestapt op het zogenaamde ‘Hummingbird-algoritme’. Daarmee werd de focus verlegd van trefwoorden naar de intentie achter een zoekopdracht. Afhankelijk van de vraag die de gebruiker aan Google stelt, voorspelt de zoekmachine in welke vorm je het liefst antwoord krijgt. Video’s en uitleganimaties worden daarin vaak voorgetrokken omdat ze snel concrete antwoorden bieden.

  •  Een kijker is eerder geneigd te converteren dan een lezer

Over het algemeen stijgt de koopintentie significant na het zien van een productvideo. De precieze percentages verschillen natuurlijk per case, maar getallen van tussen de 64 en 144% spreken tot de verbeelding.

  •  De boodschap blijft langer hangen

Uit onderzoek van de Online Publishers Association is gebleken dat 80% van de kijkers zich 30 dagen later nog de boodschap van de bekeken video kan herinneren. 26% van de kijkers zoekt meer informatie op over het product, 22% bezoekt de website en maar liefst 12% gaat over tot aankoop.

Hoe maak je een explanimation?

Mooi, al die indrukwekkende resultaten, maar hoe moet je eraan beginnen? Het opstellen van een explanimation bestaat uit grofweg 5 verschillende stappen:

1. Bepaal de blauwdruk van je animatie
Voordat je begint is het belangrijk om een concreet ideaalbeeld te vormen van je animatie. Welk verhaal wil je vertellen? Wie wil je ermee aanspreken? En vooral: welke vragen wil je ermee beantwoorden? Bedenk van te voren goed wat de toegevoegde waarde van het filmpje zou moeten zijn. Dat maakt het makkelijker om daar uiteindelijk naartoe te werken.

 2. Stel het script op
Dan volgt het belangrijkste deel: de inhoud. Let er daarbij op dat je het kort houdt - de ideale lengte voor een animatie is slechts 60 seconden (maar soms langer of korter afhankelijk van wat je wil vertellen). Kies daarom één duidelijke boodschap die je vlug en helder kunt overbrengen. Een script van ongeveer 200 woorden zou daarbij voldoende moeten zijn. Wil je toch meer vertellen? Overweeg dan meerdere korte delen te maken.

Maak korte zinnen en vermijd jargon waar mogelijk in je script. In de korte tijd die je hebt, wil je zoveel mogelijk verhelderen en juist geen verwarring creëren. Blijf schaven en herschrijven totdat je de perfecte mix vindt tussen beknoptheid en compleetheid.

3. Kies een pakkende voice-over
De voice-over kan een animatie maken of breken. Zorg voor een levendige, betrouwbare en duidelijk verstaanbare stem. Vermijd computer gegenereerde stemmen, dat doet namelijk echt afbreuk aan de betrouwbaarheid. Het is belangrijk dat de stem goed past bij de uitstraling en inhoud van de video. Kinderspeelgoed kun je beter aanprijzen met een jeugdige stem, terwijl make-up en een diepe mannenstem niet zo’n gelukkige combinatie is.

4. Werk een storyboard uit
Nu de inhoud van je animatie compleet is en de voice-over is opgenomen, kun je een en ander visueel ondersteunen. Maak hiervoor een storyboard, een lijstje van korte scènes die samen je tekst uitbeelden en je animatie vormgeven. Wat ga je laten zien? Welke metaforen ga je gebruiken? Welke gebaren of symbolen kunnen verhelderend werken? Maak ook alvast wat schetsen.  

5. Illustreer en animeer
Pas in de laatste stap wordt er daadwerkelijk geanimeerd. Kies voor een animatiestijl die strookt met de huisstijl van je eigen bedrijf. 2D, 3D, Formeel, cartoonesk, kubisch of whiteboard: het moet aansluiten bij je eigen uitstraling en het onderwerp van de boodschap. Technische pitches zijn bijvoorbeeld vaak strak en zakelijk, maar productvideo’s voor consumenten mogen ook best wat losser.

Explanimations zijn een zeer geschikt middel om de aandacht te trekken en je boodschap effectief over te brengen. Heb je hulp nodig bij het opstellen van je ideale uitleganimatie? Maak dan gratis een afspraak via ons contactformulier voor een geanimeerd maar vrijblijvend gesprek.

Voor BC Broekhin Roermond maakten we een succesvolle Explanimation. Bekijk onderstaand fillmpje voor het eindresultaat:

Auteur
Imke Nijbelen
Senior Graphic Designer

Our superhero

Binnen het designteam is Imke is onze ervaren rots in de branding. Dankzij haar jarenlange ervaring als grafisch vormgever beschikt ze over een bulk aan kennis en creativiteit. Bezig zijn met ontwerpen voelt voor Imke niet als werk, ze wordt gedreven door haar passie om dagelijks mooie designs te creëren voor merken. Met een kritisch doch rechtvaardig oog bewaakt ze de kwaliteit van onze visuele output en streeft ze naar het best mogelijke eindresultaat: een hele blije klant. Imke is de rust zelve en wordt gekenmerkt door haar nuchterheid. Ze gaat er graag op uit met haar gezin of met vrienden en houdt van reizen, weekendjes weg en uitgebreid tafelen - ze is dan ook met trots een Limburgse bourgondiër die geen ‘nee’ zegt tegen heerlijk eten en een goed gerijpte wijn. En dat is typisch Imke: met minder dan het beste neemt zij geen genoegen!