Google Analytics is dood, lang leve Google Analytics!

Al sinds jaar en dag werken online marketeers met Google Analytics. Dit webstatistieken-pakket werd door Google in 2005 gelanceerd. In 2019 was Universal Analytics de meest gebruikte web analytics software ter wereld. Heel goed van Google, maar ‘the new kid on the block’ is al gearriveerd.

Date

20-07-2022

Categorie

Marketing
Auteur
Roy op de Kamp
Digital Marketing Consultant

Universal Analytics stopt ermee


Met ingang van 1 juli 2023 stopt Google met het doorgeven van gegevens via Universal Analytics. Vanaf dat moment kunnen online marketeers nog wel de bestaande data inzien, maar Universal Analytics properties worden niet meer aangevuld met nieuwe data. 

Na 1 juli 2023 heb je nog minimaal 6 maanden toegang tot de eerder verwerkte gegevens in de Universal Analytics property. Een property maakt overigens deel uit van je Google Analytics account. Je kunt ook meerdere property’s binnen 1 Analytics account hebben.

Google Analytics 4 – De nieuwe standaard

In de herfst van 2020 kondigde Google de komst van ‘het nieuwe Google Analytics’ aan. Sindsdien gaat deze nieuwe versie door het leven als Google Analytics 4, kortweg ook wel GA4 genoemd. Om er zeker van te zijn dat je na 1 juli 2023 door het verdwijnen van Universal Analytics niet met lege (data-)handen komt te staan, raden we je aan om zo snel mogelijk een GA4 property in Analytics op te zetten! Als je die tenminste nog niet hebt…

Voor ‘Analytics insiders’ is de komst van GA4 waarschijnlijk geen nieuws meer. Maar wat wel nieuw én zeker belangrijk is om te weten, is dat de nieuwste Analytics-dienst van zoekgigant Google nu echt volwassen aan het worden is.

Waarom komt Google met GA4?

Ondanks dat Universal Analytics veel verschillende en bruikbare inzichten en rapporten biedt, is het niet meer helemaal bij de tijd. Mensen maken tegenwoordig veel meer gebruik van verschillende digitale middelen dan, pak ‘m beet, 10 jaar geleden. Plus, ze bevinden zich vaak in verschillende digitale kanalen tegelijkertijd.     

GA4 is ontworpen met het oog op de toekomst:

  • GA4 kan zowel website als app-gegevens verzamelen én combineren om de klantreis beter te begrijpen.

  • GA4 meet gebeurtenissen in plaats van op sessies gebaseerde websitebezoeken.

  • GA4 is ‘by default’ privacyvriendelijker dan Universal Analytics. Het is minder afhankelijk van cookies.

  • GA4 verwerkt de data zodanig dat ze gedrag beter kunnen ‘voorspellen’ en als inzichten met de gebruiker kunnen delen.

Verschillen GA4 vs Google Analytics UA

Eén van de allergrootste verschillen tussen GA4 en UA is de manier waarop ze ‘meten’. Het meetmodel is fundamenteel anders en daardoor is ook de manier waarop gerapporteerd wordt anders.

In GA4 worden gebeurtenissen (ofwel ‘events’ in het Engels) gemeten. Een sessie of een paginaweergave is in beide gevallen dus een 'Event' in GA4.
In Universal Analytics zijn een paginaweergave, gebeurtenis (bijvoorbeeld klik op een button), sociale interactie en/of een E-commerce transactie, allemaal afzonderlijke 'Hits'.
Het GA4 'event-based' meetmodel is veel flexibeler in gebruik dan het UA-model én biedt de mogelijkheid om extra context toe te voegen aan een gebeurtenis.

Een ander verschil is dat GA4 ook meer opties biedt voor het maken van custom rapporten. Universal Analytics beschikt over slechts 3 parameters (Category, Label en Action) om met een x-gebeurtenis mee te sturen. In GA4 zijn dit maar liefst 25 parameters!

Het laatste verschil dat ik hier wil aanstippen (er zijn er nog véél meer) betreft het attributiemodel. GA4 beschikt standaard over een data-gedreven attributiemodel terwijl Universal Analytics is gebaseerd op een ‘laatste-klik’ model. Als een gebruiker de eerste keer uit bijvoorbeeld een Facebook-advertentie op de website terechtkomt, maar vervolgens via Google.nl (organisch) een offerteaanvraag doet, dan zou in Universal Analytics enkel het kanaal organisch de conversiewaarde van de offerteaanvraag toebedeeld krijgen.

GA4 begrijpt dus veel beter welke rol de verschillende kanalen spelen op weg naar een conversie.

Hoe weet ik of ik al een GA4 property heb?

Als je vóór 14 oktober 2020 een Analytics property hebt aangemaakt, betreft dit waarschijnlijk een Universal Analytics property. Als je na 14 oktober 2020 een Analytics property hebt aangemaakt, betreft dit waarschijnlijk de nieuwe GA4 property. Dit is de huidige versie, die sinds een tijd nu ook dé standaard is geworden.

Om zeker te weten welke property-versie je hebt, kun je het beste even inloggen op je Analytics account.

  • Universal Analytics property-ID's beginnen met UA en eindigen met een cijfer (UA-XXXXXXXXX-1).

  • Property-ID's voor Google Analytics 4 bevatten alleen cijfers (XXXXXXXXX).

Hoe overstappen naar GA4?

Overstappen is niet het juiste woord. Het is vooral belangrijk om alvast een nieuwe GA4 property binnen de bestaande Google Analytics omgeving in te stellen. Als je dat doet, kun je Google Analytics UA nog iets minder dan een jaar naast GA4 gebruiken. Vanaf 1 juli 2023 worden nieuwe data dan alleen nog maar opgepikt door Google Analytics 4. In het helpcentrum van Google staat beschreven hoe je een Google Analytics 4 property kunt aanmaken.

Mocht je daar zelf niet aan toe komen of het te ingewikkeld vinden, neem dan gerust contact met ons op via info@appart.nl.

Auteur
Roy op de Kamp
Digital Marketing Consultant

Our superhero

De digitale wereld verandert razendsnel, daarom hebben wij onze Digitale Marketingspion: Roy. Hij heeft oog voor de digitale mankementjes die in de praktijk vaak over het hoofd worden gezien. In 2012 heeft Roy zich volledig omgeschoold van productmanager in de internationale distributie naar online marketeer. Hij vermaakt zich met gemak een hele dag met de knoppen van digitale zoekmachines of de implementaties van Google producten. Roys frisse kennis zorgt voor een inhoudelijk sterk advies voor de klant. Ontspanning vindt Roy in het raggen op zijn elektrische gitaar of fietsen door de natuur op zijn racefiets! Of toch een bioscoopje pikken? Geen probleem voor Roy, maar dan wel met een grote emmer zoete popcorn!